Piyasa verileri yükleniyor...

İran ve ABD arasında 12 milyar dolarlık varlık mutabakatı sağlandı

Yayımlanma Tarihi: 23 Haziran 2026 02:54 | Son Güncelleme Tarihi: 23 Haziran 2026 02:55
İran ve ABD arasında 12 milyar dolarlık varlık mutabakatı sağlandı

İran Meclis ve Müzakere Heyeti Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf, ABD ile İsviçre'de yürütülen müzakereler sonucunda 12 milyar dolarlık dondurulmuş varlığın serbest bırakılması konusunda uzlaşıya varıldığını duyurdu. Anlaşma kapsamında Hürmüz Boğazı için iletişim mekanizması kurulması ve enerji yaptırımlarının geçici olarak askıya alınması da kararlaştırıldı.

HABERIN DEVAMI

İran Meclis ve Müzakere Heyeti Başkanı Muhammed Bakır Kalibaf, uzun süredir gündemde olan ekonomik yaptırımlar ve dondurulmuş varlıklar konusunda kritik bir açıklama yaptı. İsviçre'de gerçekleşen müzakerelerin ardından yaptığı değerlendirmede, uzun süredir bloke edilen 12 milyar dolarlık İran varlığının serbest bırakılması konusunda mutabakat sağlandığını belirtti.

Bu gelişme, bölge ekonomisi ve uluslararası piyasalar açısından önemli bir adım olarak değerlendiriliyor. Kalibaf, anlaşmanın sadece varlıklarla sınırlı kalmadığını, aynı zamanda petrol ve petrokimya satışlarına uygulanan yaptırımların da nihai bir anlaşma sağlanana kadar geçici olarak kaldırıldığını ifade etti.

Hürmüz Boğazı'nda İletişim Kanalı

Anlaşmanın bir diğer önemli ayağını ise deniz güvenliği oluşturuyor. İran ve ABD tarafları, dünyanın en stratejik enerji geçiş noktalarından biri olan Hürmüz Boğazı'nda yaşanabilecek olası krizlerin önüne geçmek amacıyla bir "iletişim merkezi" kurulması konusunda anlaştı. Bu merkezin, bölgede ortaya çıkabilecek herhangi bir aksaklık veya olay durumunda hızlı ve doğrudan bir iletişim kanalı görevi görmesi planlanıyor.

Lübnan Konusunda Ortak Mekanizma

Müzakerelerde öne çıkan bir diğer konu ise Lübnan oldu. Kalibaf, Lübnan'ın egemenliği ve toprak bütünlüğünün korunması noktasında ABD ile ortak anlayış geliştirildiğini vurguladı. Bu kapsamda, bölgedeki huzurun sağlanması, yerinden edilen Lübnanlıların evlerine dönüşlerinin desteklenmesi ve ilgili güçlerin bölgeden çekilmesinin koordine edilmesi amacıyla bir koordinasyon merkezi oluşturulmasına karar verildi. Söz konusu merkezin, ateşkes sürecinde yaşanabilecek anlaşmazlıkları denetleme ve çözüme kavuşturma sorumluluğunu da üstleneceği belirtildi.

İran tarafı, varılan mutabakatların uygulanma sürecini yakından takip etmek için taraflar arasında koordinasyon mekanizmalarının oluşturulduğunu ve sürecin sağlıklı bir şekilde ilerlemesi için gerekli diplomatik trafiğin sürdürüleceğini kaydetti.

İlişkili Haber
İran ABD nükleer görüşmeleri Cenevre’de başladı!

İran ABD nükleer görüşmeleri Cenevre’de başladı!

Kaynaklar

Bu habere tepkiniz ne?

Yorumlar

Yorum yapabilmek için giriş yapın.
Yorumlar yükleniyor...